Jump to content

Understanding the french tax system


Gen-eva
 Share

Recommended Posts

I was wondering if any members could suggest any books or where I can find documents that explain the french tax system. I have received a 100 or so page english guide overview from impots.gouv.fr (tax office) and have read several of David Hampshire's excellent books (Making a Living in France, Move to France etc) which gives a reasonable amount of detail. I really have several specific questions regarding the tax deductability of certain items for business, and understanding where I stand in relation to putting into the pension system, not to mention tax credits on mortgages for principal place of residence. I am coming from Australia and my husband is a dual citizen (france-australia).  I've trained in accounting in australia (though not working in it), so I'm looking for a fair bit of detail I can read up on. We hope to buy a business when we arrive.
Link to comment
Share on other sites

I have only ever needed to use the impots.gouv.fr site, and ask them direct.

http://www.impots.gouv.fr/portal/dgi/public/particuliers.impot?espId=1&pageId=part_recours&sfid=130

deductions

http://www.impots.gouv.fr/portal/dgi/public/particuliers.impot;jsessionid=LJWHXXXHDM4XZQFIEIQCFFA?espId=1&pageId=part_fraisprof&sfid=1210

En

plus des frais les plus courants (frais de transport et de nourriture),

si vous pouvez les justifier, les frais suivants peuvent également être

déduits :

  • frais de voyages ou de déplacements professionnels

  • frais de vêtements spécifiques à la profession (uniformes, bleus de travail, souliers spéciaux, etc.)

  • frais

    supportés si vous êtes contraints de changer de résidence pour obtenir

    un nouvel emploi, à l'exclusion des dépenses de réinstallation du foyer

  • frais de documentation professionnelle

  • frais

    de stage de formation professionnelle lorsque vous les supportez au

    cours de votre activité ou en tant que demandeur d'emploi régulièrement

    inscrit auprès du service compétent

  • dépenses

    supportées pour l'acquisition d'un diplôme ou d'une qualification

    permettant l'amélioration de votre situation professionnelle ou l'accès à

    une autre profession

  • dépenses

    que vous engagez pour l'utilisation professionnelle d'un bureau ou d'un

    local spécifique nécessaire à votre activité, lorsque votre employeur

    ne met pas à votre disposition de local adapté aux conditions d’exercice

    de la profession

  • cotisations versées aux syndicats et cotisations salariales aux comités d'entreprises

  • frais

    de double résidence lorsque les époux ou partenaires liés par un Pacs

    exercent leur activité professionnelle dans des lieux éloignés l'un de

    l'autre, et qu'ils n'ont pu remédier à cette situation, malgré les

    démarches entreprises. Cette situation ne doit pas relever de

    convenances personnelles

Pensions come under social security not tax

Don't underestimate the contributions you have to make towards pensions and health cover

http://vosdroits.service-public.fr/F2302.xhtml

For tax credits to buy a property I believe they have been stopped

La

loi de finances pour 2011

supprime le crédit d'impôt sur le revenu pour intérêts d'emprunts liés à l'acquisition de l'habitation principale.

Cet avantage fiscal ne bénéficie plus qu'aux opérations

pour lesquelles l'offre de prêt a été effectuée avant le 1er janvier

2011, sous réserve que l'acquisition du logement ou la déclaration

d'ouverture du chantier intervienne au plus tard le 30 septembre 2011.

http://vosdroits.service-public.fr/F17625.xhtml

Link to comment
Share on other sites

You might want to hedge your bets by holding off until after the French Presidential elections in a few months, as if seems possible Mnr Hollande wins, his socialist party have promised to reverse many of the tax changes brought in by President Sarkosy, so radical changes could be afoot.. France has many virtues, being small business friendly is not one of them!

Link to comment
Share on other sites

True, but the deductions I listed are for professional expenses, and many businesses in France are set up in such a way that the owners are in fact employees of the  'société' , getting a more advantageous pension and sick pay deal that way..

In any case as I have posted elsewhere we are no substitute for professional advice, being well-intentioned unpaid amateurs.

I can't imagine anyone opening a business without an accountant

Link to comment
Share on other sites

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...