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Housecleaner / Tax deductions...


Crevette

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Following on from my last post about 50% tax reductions for hiring a cleaner, has anyone any experience with this?

Filling out the tax forms is always a bit of a nightmare and so I would be interested to know what you need to do / how it works.

There is a bit more detail about the details of the law here ;

http://www.menage.fr/tarifs.php

It is pretty interesting that for 8 euros an hour you can get someone from a specialised company to clean your flat and iron your clothes... in the UK we used to pay £15 an hour for a housecleaner.

Regards,

-Rob-

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As Samdebretagne says, this falls under the CESU system.

More details here: http://www.cesu.urssaf.fr/

A change of legislation has made it possible for employers to offer their employees CESU "vouchers", which can be used to fiance various home-related jobs listed below

[quote]Activités effectuées exclusivement à domicile :
  • entretien de la maison et travaux ménagers,
  • petits travaux de jardinage,
  • prestations de petit bricolage dites « hommes toutes mains »,
  • garde d'enfant à domicile,
  • soutien scolaire et cours à domicile,
  • assistance

    aux personnes âgées ou aux autres personnes qui ont besoin d'une aide

    personnelle à leur domicile, à l'exception d'actes de soins relevant

    d'actes médicaux,
  • assistance aux personnes handicapées y

    compris les activités d'interprète en langue des signes, de technicien

    de l'écrit et de codeur en langage parlé complété,
  • garde malade à l'exclusion des soins,
  • assistance informatique et Internet à domicile,
  • soins et promenades d'animaux domestiques, pour les personnes dépendantes,
  • soins d'esthétique à domicile pour les personnes dépendantes,
  • gardiennage et surveillance temporaire, à domicile, de la résidence principale et secondaire,
  • assistance administrative à domicile.

Activités

partiellement réalisées en dehors du domicile, à la condition que la

prestation fasse partie d'une offre de services incluant un ensemble

d'activités effectuées à domicile :

  • préparation des repas à domicile, y compris le temps passé aux commissions,
  • livraison de repas à domicile,
  • collecte et livraison à domicile de linge repassé,
  • aide

    à la mobilité et au transport de personnes ayant des difficultés de

    déplacement lorsque cette activité est incluse dans une offre de

    services d'assistance à domicile,
  • prestation de conduite du

    véhicule personnel des personnes dépendantes, du domicile au travail,

    sur le lieu de vacances, pour les démarches administratives,
  • accompagnement des personnes âgées ou handicapées en dehors de leur domicile (promenades, transports, actes de la vie courante),
  • livraison de courses à domicile.[/quote]
This in turn has lead to an increase in companies in the form a new type of employment agency, proposing staff to do these various tasks. Banks and insurance companies have also jumped on the wagon and most now have a "home help" section in addition to their more traditional range of activities.

From an individual's point of view, the greatest advantage of employing someone under the CESU scheme, whether directly or through a company, must be the tax rebate, equivalent to 50% of all salaries and contributions made (but the value of the CESU vouchers given by the employers have to be deducted from that total), up to a ceiling of €12 000 (this varies according to age, needs...)

When employoing someone directly, the agency which deals with salaries and deductions sends a letter every year, which totals the salaries and contributions paid.

That letter (or a copy) is then sent on with the tax declaration form to justify the tax rebate.

I assume the employment agencies involved do the same thing.

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  • 8 months later...
[quote user="Chrissie"]

Yes, I do the cheque emploi bit for my cleaning lady, and the form comes each year in good time and even tells you which box on the tax form to put it in!

Chrissie (81)

[/quote]

Am I right in thinking it's box DF, section 7?

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