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Complete France Forum

Région, Départment, Commune etc: who does what.


NormanH

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From January the number of Regions is being reduced to 13, and there are elections coming up for the these new councils.

Unless  you have taken French nationality you can't vote in these elections but

I thought it might be an idea to quote an article which shows the areas that each administrative layer covers.

One reform that has been partially included is to stop the  overlap principle by which each body could act in any area, leading to the useless duplication known as the "Millefeuille administratif"

Les compétences des régions

Les 13 nouvelles grandes régions, qui seront officiellement créées le 1er janvier 2016, auront compétence sur : 

  • le développement économique.

    Les régions s'en occupent déjà depuis 2004 mais elles obtiennent un

    pouvoir renforcé avec l'attribution du monopole de la distribution des

    aides directes aux entreprises. Autre changement: le schéma régional de

    développement économique, d'innovation et d'internationalisation

    qu'elles élaborent devra associer obligatoirement les intercommunalités

    et chambres consulaires. 
  • l'aménagement du territoire. Les

    régions devront aussi consulter les chambres consulaires et

    intercommunalités pour le schéma régional d'aménagement et de

    développement durable du territoire. 
  • la formation professionnelle avec notamment l'apprentissage et l'alternance. 
  • la gestion des lycées mais pas des collèges comme prévu au départ par le gouvernement. 
  • les transports,

    y compris ceux scolaires, et hormis ceux de personnes handicapées et

    dans les grandes agglomérations. Toutefois, les régions pourront choisir

    de déléguer les transports scolaires aux départements. Cela concerne

    donc les transports interurbains par cars, les gares routières et les

    transports ferroviaires en TER. 
  • les ports. Là aussi, les régions auront le choix de laisser cette compétence aux départements. 

Par

contre, les régions ne participent pas à la carte de l'enseignement

supérieur et ne pilotent pas la politique de l'emploi sur leur

territoire, contrairement à ce que voulait François Hollande. Pôle

Emploi conserve ce pré-carré même si les régions pourront jouer un rôle

de coordination. 

Les compétences de départements

Face

à la fronde des conseillers généraux, les départements sont finalement

préservés. Elles conservent toutes leurs compétences, hormis les

transports, sur : 

  • l'action sociale. Les

    départements sont chargés de la lutte contre l'exclusion et la

    pauvreté, l'aide aux personnes âgées, à l'enfance et aux personnes

    handicapées. Ce sont les départements qui reversent notamment le RSA et

    l'APA (allocation personnalisée d'autonomie). 
  • la gestion des collèges. Il était prévu initialement que les collèges passent dans le giron des régions. 
  • la voirie. Les routes devaient également devenir la responsabilité des régions. 
  • Le transport de personnes handicapées

Les compétences partagées entre départements et régions

Un certain nombre de compétences sont divisées entre les régions et les départements comme:  

  • la culture
  • le sport
  • le tourisme
  • les langues régionales
  • l'éducation populaire

Les compétences des intercommunalités

Les

intercommunalités devront compter, sauf dans les zones de montagnes et

les îles, au moins 15.000 habitants au 1er janvier 2017, contre 5.000

avant la réforme. Les intercommunalités qui comptent au moins 12.000

habitants pourront être maintenues. Elles sont chargées de compétences

qui étaient auparavant du ressort des communes comme: 

  • la collecte et le traitement des déchets
  • la promotion touristique
  • les aires d'accueil des gens du voyage
  • l'eau et l'assainissement (à partir de 2020). Cette compétence était du ressort des départements. 

Les compétences des communes

Les

élus locaux ont obtenu l'abandon du projet de faire élire au suffrage

universel direct les conseillers intercommunautaires. Et hormis les

compétences qui sont attribuées aux intercommunalités (voir ci-dessus), les communes conservent leurs prérogatives.

  • Les centre communaux d'action sociale, les crèches et les foyers pour personnes âgées. 
  • L'urbanisme, comme la création de zone d'aménagement concertée (ZAC) ou de plan local d'urbanisme (PLU) dans une certaine limite.
  • Les écoles maternelles et élémentaires (sauf la rémunération des enseignants)
  • Les voiries communales
  • Les équipements sportifs

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Give it five years and the mille feuilles will be back, and of course taxes will have risen to support this amazing house of cards. What, for example is the difference between le tourisme and la promotion touristique?

Given that France has been fighting against the reinstatement and promotion of regional languages, one can see an office or three of very bored fonctionnaires.

As to cultufre, get rid of the bloody lot or at least reduce the bidgets by half.
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When I told my French neighbour (and friend) that we couldn't vote in these regional elections, she was most indignant on my behalf.

But what I'd really like to know is, what is the separation of powers between the president and the prime minister?[8-)]

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The Prime Minister in France has a different and less powerful rôle than in the UK:

The president holds the nation's most senior office, and outranks all other politicians.

The president's greatest power is his/her ability to choose the prime minister. However, since the French National Assembly

has the sole power to dismiss the Prime Minister's government, the

president is forced to name a prime minister who can command the support

of a majority in the assembly.

  • When the majority of the Assembly has opposite political views to that of the president, this leads to political cohabitation.

    In that case, the president's power is diminished, since much of the de

    facto power relies on a supportive prime minister and National

    Assembly, and is not directly attributed to the post of president.
  • When the majority of the Assembly sides with him, the President can

    take a more active role and may, in effect, direct government policy.

    The prime minister is then the personal choice of the President, and can

    be easily replaced if the administration becomes unpopular. This device

    has been used in recent years by François Mitterrand, Jacques Chirac, and François Hollande.

https://en.wikipedia.org/wiki/President_of_France

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Thank you, Norman.  In the past, it has been explained to me that cohabitation is a good thing as that provides a system of checks and balances and an administration of moderation.

In the UK, whilst I am far from agreeing with Corbyn on many things, especially his dafter speeches, he does serve an important role in giving people an alternative point of view, as evidenced by the recent debate on the bombing of Syria.  You do need someone who pipes up and says, hang on a minute, what about.......?

He is not PM material but his time in opposition could bring about many benefits for the government of Britain but I am sure there will be someone along soon to tell me I am talking absolute rubbish.

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I for one agree, Mint. Makes a refreshing change for a leading politician to stick to principles, even if it invariably amounts to political suicide. He actually made a very sound practical case for not bombing, as well as the humanitarian concern for innocent civilian casualties. In spite of all the wondrous technology, a missile does not recognise the difference between a dangerous enemy and a baby. As for stategic targetting, ask the doctors of the MsF hospital flattened by the Americans what they think of that.

Sorry. Seem to have gone way off topic.
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Thank you, AZ.  I am so happy you have posted and I don't care about going off topic.

I listened so carefully to the debate and everything you have said here is spot on.

As for Hilary Benn, he might be a better speech-maker than Corbyn but is argument was not as sound.

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